ABChess


fig. 1    Initial board setup.


fig. 2    How the pieces move.

(A=Above, B=Bloom, C=Corn, K=King, Q=Queen, &=Ampersand)


Playing of this game


How to Play

  • Pieces of the same color are allies.

  • Players take turns making one move each.

How to Move Pieces

  • There are six types of pieces.

  • Pieces A, B, and C can jump over other pieces, as shown in fig. 2.

  • The & piece can move two squares on its first move. It can move one square sideways only when capturing a piece.

  • The Q piece can move any number of squares vertically, horizontally, or diagonally, but it cannot jump over other pieces.

  • The Q piece is a leader piece and must be protected from being captured.

  • The K piece can move one square in any direction.

  • The K piece is a leader piece and must be protected from being captured.

  • Refer to fig. 2 for more details.

Victory Conditions

  • The first player to capture one of the opponent's leader pieces (either Q or K) wins.

  • If the & piece reaches the last row, it can rescue one of the captured friendly pieces (A, B, or C) and redeploy it on the board.

Additional Rules

  • Captured pieces cannot be used.

  • Players cannot pass their turn.

  • If the game reaches a stalemate with repeated moves, both players can agree to a draw.

  • ※※※The special chess rules of Castling and En Passant have been removed.

このゲームのあそびかた


【遊び方】

  • 色が同じものは、味方です。
  • 先手・後手、交互に1手ずつ指していきます。

【駒の動かし方】

  • 駒の種類は全部で6種類。
  • ABCの駒は、fig. 2のように、駒を飛び越えて進むことができます。
  • &の駒は、初手は 前に1 or 2 マス移動することができます。(2手目以降は前に1マス)
  • 駒を取る時のみ、左前・右前に1マス進むことができます。
  • Qの駒は、縦横斜めに何マスでも進むことができます。
  • ただし、駒を飛び越えることはできません。
  • Qの駒は、指揮官の駒で相手に捕まらないように指します。
  • Kの駒は、全方向に1マス進むことができます。
  • Kの駒は、指揮官の駒で相手に捕まらないように指します。
  • 詳しくは、fig. 2をご参照ください。

【勝利条件】

  • 敵方のQ or Kの駒を2枚のうち1枚先に捕まえたほうが勝ちです。
  • &が最終列まで進むと、相手に捕まったお友達の駒(ABC)を、
  • 1枚救済(盤面上に再配置)することができます。

【その他】

  • 捕まえた駒は、使うことができません。
  • 手番をパスすることはできません。
  • 同じ動きが繰り返されてゲームが膠着した場合、
  • 両者の合意で引き分けといたします。
  • ※※※Chess特有のルール、CastlingとEn Passantのルールは廃止しました。

Basic Notation


Piece Symbols:

  • K = King

  • Q = Queen

  • A = Above

  • B = Bloom

  • C = Corn

  • & = Ampersand

Coordinates:

  • The board is represented by 8 columns (a to h) and 8 rows (1 to 8). The bottom-left corner is a1, and the top-right corner is h8.

Basic Moves:

  • To move a piece, use the piece symbol + destination coordinates. Example: Ad3 (Above moves to d3).

Capturing Pieces (denoted by x):

  • Example: Cxh8 (Corn captures a piece on h8).

Promotion (Ampersand reaches the final row and promotes to another piece (ABC)):

  • Example: a8=B (Ampersand reaches a8 and promotes to Bloom).

Check and Checkmate:

  • Check: +

    • Example: Cc3+ (Corn moves to c3 and puts the opponent's king in check).

  • Checkmate: #

    • Example: Cc3# (Corn moves to c3 and checkmates the opponent's king).

Notation for Two Pieces Moving to the Same Square:

  • To differentiate between two pieces moving to the same square, specify their original positions.

  • Example:

    • If one Above moves from d1 to c3: A(d1)c3

    • If another Above moves from b1 to c3: A(b1)c3


基本の表記方法


駒の記号:

  • K = King
  • Q = Queen
  • A = Above
  • B = Bloom
  • C = Corn
  • & = Ampersand

座標:

  • 盤は横8列(a〜h)、縦8行(1〜8)で表される。左下がa1、右上がh8となる。

基本の動き:

  • 駒が動くとき、駒の記号+移動先の座標で表す。例:Ad3(Aがd3に移動)。

駒の取り(xで表す):

  • 例:Cxh8(Cがh8の駒を取る)

駒の救済(&が最終列に到達し、他の駒(B or C)を救済する動き):

  • 例:a8=B(&がa8に到達し、Bを救済)

チェックとチェックメイト:

チェック: +

  • 例:Cc3+(Cがc3に移動してチェック)

チェックメイト: #

  • 例:Cc3#(Cがc3に移動してチェックメイト)

同じマスに行ける駒の表記

  • 元の位置を明示することで駒を区別します。
  • 「from」の位置が違えば区別できます。

例を示します:

  • 例:片方のAが d1 から c3 に移動する場合:A(d1)c3
  • 例:もう片方のAが b1 から c3 に移動する場合:A(b1)c3